دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 279 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 197 |
مصطفی کمال آتاتورک در اثراقدامات تدریجی و آشکار توانسته بود به عمر امپراطوری عثمانی پایان دهد و کشور کوچک ترکیه را بنیان نهد ، برآن شد تا کشور ترکیه را در مسیر نوسازی قرار دهد ؛ نوسازی که مصطفی کمال خواستار آن بود ، در واقع غربی سازی بود و در این راستا می بایست تمام سنتها از بین می رفت . وی برای رسیدن به این هدف، مبارزه گسترده با مذهب و نیروهایی مذهبی انجام داد و اسلام رسمی را بطور کامل از جامعه ترکیه پاک کرد . در کنار اقدامات مصطفی کمال ؛ وابستگی ون سنی به دولت و عدم استقلال ی و مالی این زمینه را برای مصطفی کمال فراهم آورد تا بتواند با ترکیب ت پنهان و آشکار ترکیه را به یک کشور سکولار تبدیل کند .
از طرف دیگر در ایران نیز رضاشاه به زعم خود برآن شد تا جامعه ایران را همانند ترکیه بسوی تمدن و نوسازی هدایت کند . در راستای چنین اقدامی طبیعی بود که از طرف ون که به عنوان ترویج دهندگان دین در جامعه محسوب می شدند ،در مقابل چنین اقدامی مقاومت صورت گیرد ، استقلال ی، اقتصادی به ون این کمک را می کرد تا در مقابل تهای نوسازی رضاشاه که توأم با دین زدایی بود مقاومت کنند .
استقلال یکی از بزرگترین امتیازات ت شیعه درمقایسه با ت سنی است .چه در دوره صفویه، چه در دوره هایی افشاریه و زندیه و قاجاریه و چه در دوره پهلوی، ت اگر چه متفاوت اندیشیدند ولی هیچ گاه زیر بار زور و دستور و ابلاغیه و فرمان شاهی نرفت. نتنها این وضعیت و آرمان را حفظ کرد بلکه در شرایط مقتضی با قدرت ظالمانه مبارزه کرد و برای ایجاد فضایی مساعد تر برای دینداری و دین مداری ، با حاکمان در افتاد و نهایتاً کوشید تا نظامی اسلامی برمبنای دین و مردم تأسیس کند . از دوره های بسیار سخت و طاقت- فرسا برای ت ، دوره حکومت بیست ساله رضاخان بود . در این دوره ت با شدیدترین برخوردها وعمیق ترین موانع مواجه شد . رضاخان که سودای ترقی و پیشرفت ایران به مانند کشورهای اروپایی را درسر داشت ، سعی می کرد مهمترین موانع را که به زعم او مذهب و ت بود ، از میان بردارد . او علاوه بر مقابله های خشن و زورمندانه با ت ، بر آن بود تا تمام نمادهای مذهبی را از جامعه حذف کند . رضاشاه برای از بین بردن مذهب و نیروهایی مذهبی از تمام امکانات استفاده می کرد تا هرچه زودتر به زعم خویش کشور را به دروازه های ترقی برساند .
در پژوهش حاضر با مطالعه اقدامات ضد دینی در ایران و ترکیه که نهایتاً جامعه را به سوی سکولاریسم هدایت می کرد ، آشنا خواهیم شد . و همچنین در این پژوهش ت های رضاشاه و آتاتورک را در مقابل مذهب و نیروهایی مذهبی بصورت مقایسه ای بررسی خواهیم کرد .
فهرست مطالب
چکیده.
فصل اول : کلیات
۱-۱) بیان مسأله
۲-۱) بررسی سوابق و ادبیات موضوع
۳-۱) اهداف پژوهش
۴-۱) اهمیت پژوهش
۵-۱) پرسش پژوهش
۱-۵-۱) پرسش اصلی
۲-۵-۱) پرسش های فرعی
۶-۱) فرضیه.
۷-۱) تعریف متغیرها و مفاهیم وعملیاتی
۸-۱) روش پژوهش
۹-۱) سازماندهی پژوهش
فصل دوم : دیدگاه های نظری
۱-۲) تعریف نوسازی
۱-۲-۲) نوسازی روانشناختی
۲-۲-۲) نوسازی اجتماعی
۳-۲-۲) نوسازی ی
۱-۳-۲) آگوست کنت (۱۷۹۸-۱۸۵۷).
۲-۳-۲) کارل مارکس (۱۸۱۸-۱۸۸۳).
۳-۳-۲) هربرت اسپنسر(۱۸۲۰-۱۹۰۳).
۴-۳-۲) امیل دورکیم(۱۸۵۸-۱۹۱۷).
۵-۳-۲) ماکس وبر (۱۸۶۴-۱۹۲۰).
۶-۳-۲) تالکوت پارسونز.
۱-۶-۳-۲) تیپ بندی جوامع از نظر پاسونز.
۷-۳-۲) نیل اسملسر.
۸-۳-۲) برینگتون مور.
جمع بندی
فصل سوم : ت های ضد مذهبی رضاشاه در ایران
۱-۳) کودکی رضاخان
۲-۳) دیدگاههای مختلف در مورد زمینه وقوع کودتای ۱۲۹۹٫
۴-۳) گفتمان فکری غرب و ورود آن به ایران
۱-۴-۳) زاده (۱۸۱۲-۱۸۷۸م|۱۲۲۸-۱۲۹۵ق).
۲-۴-۳) میرزا ملکم خان (۱۸۳۳-۱۹۰۹|۱۲۴۹-۱۳۲۶ق).
۳-۴-۳) عبدالرحیم طالبوف (۱۸۳۴-۱۹۱۱م|۱۲۵۰-۱۳۲۹ق).
۱-۴-۴-۳) طالبوف : دین و ت
جمع بندی
۱-۵-۳) رضاخان و مذهب
۲-۵-۳) ت ضد مذهبی رضاشاه.
۳-۵-۳) مقابله با ت
۴-۵-۳) مقابله با مذهب
۱-۶-۳) کشف حجاب
۲-۶-۳) قیام مسجد گوهرشاد.
۳-۶-۳) طرح متحدالشکل البسه.
۴-۶-۳) دانشکده معقول و منقول
۵-۶-۳) مؤسسه وعظ و خطابه.
۷-۶-۳) طرح اداره اوقاف
۸-۶-۳) تخریب مدارس علمی و مساجد و…
۹-۶-۳) تغییر ماههای قمری به ماههای شمسی و…
جمع بندی
فصل چهارم: ت های مصطفی کمال در مقابل مذهب و نیروهای مذهبی
۱-۴) زندگی نامه مصطفی کمال آتاتورک…
۱-۱-۴) نحوه به قدرت رسیدن آتاتورک…
۲-۴) اندیشه های تجددگرایی در ترکهای جوان
۱-۲-۴) ضیاء گوکالپ و ناسیونالیسم ترک…
۳-۴) مصطفی کمال و سلطنت
۴-۴) مصطفی کمال و خلافت
۱-۴-۴) تخریب مساجد و اماکن مذهبی
۲-۴-۴) مقابله با دراویشان
۳-۴-۴) دگرگونی پوشاک…
۴-۴-۴) دگرگونی حقوقی
جمع بندی
نتیجه گیری بخش دوم : مقایسه تهای ضد مذهبی در ایران و ترکیه.
وجوه تشابه.
پیشینه نوسازی
وجوه اختلاف:
تفاوت در شیوه عمل
تفاوت در ساختار ی دو کشور.
فصل پنجم : دین و سازمان ت در ایران
مذهب شیعه.
۱-۱-۵) رهبری شیعیان در دوران غیبت
۲-۱-۵) سازمان مذهبی شیعه.
۳-۱-۵) منابع مالی ون شیعه.
۴-۱-۵) تشکیلات حکومتی ون
۵-۱-۵) اصولیون و اخباریون
۱-۵-۱-۵) ویژگیهای مکتب اصول
فصل ششم: دین و سازمان ت در ترکیه.
۱-۶) مذهب رسمی
۲-۶) ادیان ،مذاهب و طریقتهای موجود در ترکیه.
۱-۲-۶) شیعیان
طریقت ها و داراویش…
۱-۳-۶) علویان
۲-۳-۶) بکتاشیه.
۳-۳-۶) طریقت نقشبندیه.
۴-۳-۶) طریقت نورجی ها
۵-۳-۶) سلیمانجی ها
۶-۳-۶) طریقت تیجانیه.
۷-۳-۶) طریقت مولویه.
۴-۶) اقلیتهای غیر مسلمان
۱-۴-۶) مسیحیان
جمع بندی
نتیجه گیری بخش سوم :
تفاوتهای دین و سازمان ت در ایران و ترکیه.
میزان همگرایی مذهبی
میزان مبارزه جویی
میزان استقلال ی و مالی
فصل هفتم : مقاومت در برابر تهای نوسازی در ایران
۱-۷) تأسیس جمهوری
۲-۷) آیة الله نائینی
۳-۷) آیةالله سید ابوالحسن اصفهانی
۴-۷) آیةالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی
۱-۴-۷)موضع آیةالله حائری در برابرمسایل ی واجتماعی کشور.
۵-۷) آیةالله شیخ محمد تقی بافقی
۶-۷) طرقت ها و دراویش…
جمع بندی
فصل هشتم : مقاومت در برابر ت های آتاتورک
۱-۸) مقاومت جدی صورت نگرفت
۲-۸) شورش شیخ سعید.
نتیجه گیری بخش چهارم :
مقایسه مقاومت در ایران و ترکیه در برابر ت های ضد مذهبی
توانای بسیج اجتماعی
منابع مآخذ.
منابع انگلیسی
منابع ترکی استانبولی
خریدازابرفروشگاه فایل های اورجینال لیمان صرفه جوئی دروقت وهزینه شماست.
http://sofiles.ir/
درباره این سایت